-
GEOPATOGENNÍ ZÓNY
- Tato
stránka si klade za cíl pomoci objasňovat komplexně
problematiku geopatogenních zón (GPZ) a zón geopatického
stresu (ZGPS). Jelikož informace jsou na internetu dosti
roztříštěné, naším cílem je zjednodušit jejich
vyhledávání, kumulovat poslední informace do jednoho místa
a přispět tak k poznání. Proto byla zřízena doména www.gpz.cz.
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
-
- Stavba egyptských
pyramid
- Jakub Maruš
- Pyramidy
- Tato
práce, jak již bylo naznačeno v jejím názvu, se
bude zabývat pouze pyramidami egyptskými. Přestože
je věnována především vybraným pyramidám období
vlády 3. a 4. dynastie, neomezí se jen na pyramidy
jehlancovitého tvaru. Citace historických pramenů
jsou přebírány z knih uvedených v seznamu
literatury, protože rozsah a hlavně význam této práce
nevyžaduje jejich (často velmi pracné) ověřování.
Nejdůležitějšími prameny k tomuto tématu
jsou samozřejmě pyramidy samotné, zvláště ty, které
zůstaly nedokončeny. S tím souvisí další, a to
hieroglyfické nápisy a malby uvnitř pyramid, ale
nejen jich, ale také hrobek jiných vysoce postavených
jedinců ve staroegyptské společnosti. Kromě toho také
nálezy papyrových svitků a hmotné nálezy. Velkou
cenu pro zjišťování historie egyptských pyramid mají
také zprávy antických historiografů - zejména
"otce dějepisu" Hérodota a historika
ptolemaiovského Egypta Manethona.
- Proč se stavěly
pyramidy
- Pyramidy
jako klasické jehlancovité hory vápence byly logickým
vyústěním vývoje od původně cihlových hrobek přes
mastaby z vápence, stupňovité pyramidy a jednu
lomenou pyramidu. Tomuto vývoji se tato práce sice nevěnuje,
přesto zde bude ještě stručně rozebrán.
Jak se shoduje většina egyptologů, byly
pyramidy stavěny jako hrobky. Proto je potřeba říci
také něco o egyptských představách o posmrtném životě
a pohřebních zvyklostech. Představy o posmrtném životě
se pravděpodobně zformovaly již v předhistorické
době, kdy se také pravděpodobně začalo věřit v
nutnost zachování těla pro posmrtný život. Tato víra
vznikla nejspíše kvůli nálezům neporušených těl,
která byla pohřbena v písku a přírodně mumifikována
suchým horkým prostředím, v němž se nedaří
mikrobům. Ve chvíli, kdy se mrtví začali pohřbívat
do hrobek, však už nedocházelo k mumifikaci v horkém
písku, a tak bylo třeba najít jiný způsob zachování
těla. Tím se stala mumifikace podle popisu Hérodotova.
Avšak i ten nejlevnější způsob (stejně jako
hrobky) si mohli dovolit pouze lidé z vyšších
vrstev. Obyčejným rolníkům musela stačit
"pouze" mumifikace horkým pískem.
Součástí pohřební výbavy každého
Egypťana byly také dary, které mu měly ulehčit nebo
dokonce umožnit posmrtný život. Čím byl však člověk
bohatší a výše postavený, tím více měl s sebou
bohatství a tím více lákal jeho hrob vykradače hrobů.
Proto se začaly stavět mastaby se zasypanou vstupní
šachtou, v případě králů (kteří na to měli
dostatek prostředků) pak nedobytné trezory v podobě
pyramid.
Ovšem např. Jiří Linhart nesouhlasí s tím,
že by staří Egypťané věřili v nutnost zachování
těla jako podmínku posmrtného života. Mumifikace je
podle něj pouze ochrana mrtvých, aby se do nich
nepustili červi či jiní rozkladači. Opírá se o několik
Hérodotových poznámek i o úryvky z papyrových svitků.
Hérodotos zdůvodňuje balzamování tím, že upalování
mrtvol není u Egypťanů zvykem, protože "...Egypťanům
platí oheň za živého tvora, jenž vše, cokoli zasáhne,
pohlcuje, nasytiv se pak zároveň tím, co pohlcuje umírá.
Neníť však u nich toho zvyku, aby mrtvolu zvířatům
dávali; pročež i balzamují mrtvoly, aby ležíce v
hrobě nebyly červům za potravu..." Hérodotos by
si zde nejspíše nenechal ujít příležitost napsat,
že Egypťané věří v nutnost zachování těla. Tímto
je také vysvětleno, proč Egypťané balzamovali také
těla posvátných zvířat, jinak bychom totiž museli
předpokládat, že se věřilo, že i zvířata mají
duši, o čemž se nikde nemůžeme dočíst. Dále podpírá
svůj názor popisem hostin, na nichž obcházel jeden
muž všechny hosty s dřevěnou soškou mrtvoly a radil
jim, aby se bavili, dokud nejsou "jako on" (míněna
soška), a dále některými jinými pramennými zmínkami.
Pyramidy tak byly stavěny jako trezor k uchování těla,
ale hlavně k uchování majitelova jména, které bylo
důležité k přežití jeho Ka - duchovní osobnosti,
či strážného ducha zemřelého.
Tento názor má jistě svou váhu, přesto
však autor možná zapomíná, že Hérodotos navštívil
Egypt až dva tisíce let po stavbě pyramid a za tuto
dobu se mohlo mnohé změnit i v kultuře (a náboženství),
která nemá styk s žádnými jinými, což o Egyptu
také tak úplně neplatí. Ať už však přijmeme kterýkoliv
z racionálních důvodů staveb pyramid, musíme připustit,
že byly stavěny jako nedobytné schránky - v jednom případě
pro poklady králů, v jiném pro jejich těla, v dalším
pro jména. V druhém a třetím případě (částečně
i v prvním) by tyto stavby svědčily spíše o
megalomanii jejich majitelů, která je však na druhou
stranu pro egyptskou kulturu typická.
Pro pochopení k vlastnímu účelu stavby
pyramid by mohlo také posloužit jejich jméno. Někdy
se dává do souvislosti s řeckým výrazem pro oheň -
pyr, v množném čísle pyramides, což bylo chápáno
jako "jehlan", avšak v řeckých etymologických
slovnících stojí, že slovo pyramis je zřejmě původu
egyptského. Toto slovo se objevuje v textu Rhindova
papyru jako pr-m-vs, což egyptologové čtou jako per-em-vas
- tedy "to, co vystupuje z vasu", přičemž význam
slova "vas"neznají. Většina egyptologů však
tento výraz v souvislosti s pyramidou odmítá a pro
pyramidu přijímají výraz mer s determinativním
znakem ve tvaru trojúhelníku na úzkém obdélníku.
To nám ovšem k objasnění významu pyramid neposlouží.
Proč se vlastně přešlo od mastab k
pyramidám? Zatím všechny zmíněné nároky, které
byly na hrobky kladeny, by po jistých úpravách mohly
dále splňovat mastaby. Musíme si uvědomit, že první
pyramida - Džoserova - byla stupňovitou stavbou. Připojíme-li
k tomu poznatek, že Egypťané v době Staré říše
umisťovali onen svět do kosmu, sama se nabízí myšlenka,
že stupňovité pyramidy měly být schody do nebe pro
faraonovu duši. Druhá možnost je, že to byly schody
ke slunci. Džoserova stupňovitá pyramida byla původně
stavěna jako mastaba, avšak ne jako obyčejná. Poprvé
totiž byla stavěna z kamene. Džoserův architekt
Imhotep je označován jako "vynálezce stavby z
kamene". Tento titul se může zdát nadnesený,
ale faktem je, že přestože bylo tehdy již známé
opracování kamene, nedochovala se žádná starší
kamenná stavba. Džoserova pyramida byla několikrát
zvětšována a možná více než o megalomanii krále
Džosera (ačkoli není vyloučena) svědčí o ambicích
stavitele Imhotepa.
Stupňovité pyramidy stavěli králové (faraoni)
třetí dynastie. Jejich pyramidy byly stavěny podle
vzoru Džoserovy pyramidy a jejich hmota je tvořena
pouze takovými kamennými bloky, které unesou dva muži.
Nebylo proto potřeba k jejich stavbě nějakých zvláštních
pracovních postupů či složitých zařízení. Teprve
král Snofrev, první ze čtvrté dynastie vykonal přerod
stupňovité pyramidy k pyramidě pravé - jehlancovité.
Tento král dal postavit pyramidy více pyramid - první
byla dokončením stupňovité pyramidy jeho předchůdce
Huneje. Zde ovšem došlo k důležitému zlomu: králův
architekt dal vyplnit prostor mezi stupni a vznikla tak
první jehlancovitá pyramida. Další je nazývána
"lomená pyramida", protože její hrany jsou
asi v polovině zlomeny a svah vzestupuje v méně strmém
úhlu. Tato pyramida měla nejspíše symbolizovat onu
egyptskou dualitu - totiž spojení Horního a Dolního
Egypta. Důležité pro Snofrevovu dobu ovšem není
symboličnost jeho staveb, ale dokončení vývoje
pyramid a také to, že se pyramidy začaly stavět z
velkých kamenných bloků, jejichž velikost byla nejméně
jeden kubický metr. Velikost a hlavně váha těchto
bloků si vyžádala nové pracovní postupy, které však
byly do jisté míry musely být využívány i u staveb
předchozích.
- Orientace ke světovým
stranám
- Věcí,
která na pyramidách velice překvapuje, je jejich
orientace ke světovým stranám. To, že všechny
pyramidy mají vchod obrácený k severu, vychází z náboženských
představ, protože měly-li duše zemřelých sídlit u
hvězd, které nikdy nezapadají, musely to být hvězdy
na severu. S výjimkou Džoserovy a Sahureovy pyramidy
jsou odchylky stran od severu pouze ve zlomcích jednoho
stupně. To svědčí o tom, že Egypťané měli prostředky
pro to, jak zjistit přesně sever (v době, kdy nebyl
znám kompas). Je jisté, že neměli jinou možnost než
z pozorování hvězd. Mnoho autorů se pokoušelo vysvětlit
jakým způsobem.
Podle I. E. S. Edwardse si Egypťané
postavili kruhovou zídku jako umělý horizont, na níž
zaznamenali body východu a západu kterékoliv
cirkumpolární hvězdy a rozpůlením jejich vzdálenosti
na horizontu získali bod, který je od oka pozorovatele
přesně ve směru k severu.
Dalším způsobem je zaznamenání bodu
podle přechodu hvězd Phekdy a Megrezu (ze souhvězdí
Velkého vozu) přes vertikálu, protože spojnice těchto
dvou hvězd mířila v době Staré říše do blízkosti
hvězdy alfy v souhvězdí Draka - tehdejší
"severky").
Obě ty to teorie mají dost nedostatků a
velikou náchylnost k odchylkám. Proto se i já přikláním
k teorii uvedenou v knize Jiřího Linharta (viz seznam
lit.), podle které stačilo zabodnout do země baj, což
byla dřevěná hůlka s vyříznutým svislým klínem
na horním konci a se svislým úzkým otvorem v prostřední
části. Baj se vyrovnal podle olovnice (merchetu) a pak
již stačilo najít severní hvězdu, podívat se přes
baj tak, aby tato hvězda byla v zářezu a navigovat
pomocníka s pochodní, aby zapichoval do země další
tyče tak, aby je pozorovatel viděl skrz otvor v baji.
Ráno, když už bylo světlo, řadu srovnali podle nataženého
lana. Čím více tyčí zapíchli, tím menší byla
pravděpodobnost odchylky. Navíc mohli provést
korekturu podle dalších souběžně vytvořených řad
rozpůlením jejich odchylek.
- Jak se stavěly
pyramidy
- Po
vytyčení plochy, na níž měla být pyramida
postavena, byla prováděna nivelizace základové spáry
(tj. plochy na níž měla být pyramida stavěna).
Nebylo potřeba vyrovnat celou plochu, stačil pouze
obvod a vnitřní návrší se mohlo stát součástí
hmoty pyramidy. Navíc její vysekávání by znamenalo
příliš práce navíc, neboť pyramidy byly stavěny
na skalním podloží, které udrží jejich obrovskou
hmotnost. K vyrovnávání se nejspíš nepoužívalo umělé
vodní hladiny v příkopu okolo základů, jak se domnívala
většina autorů, nýbrž je velice pravděpodobné, že
si Egypťané vytvořili obdobu vodováhy z rovnoramenné
trojúhelníkové konstrukce, v jejímž vrcholu byla
zavěšena olovnice. Tímto zařízením také mohli měřit
sklon (stěn pyramidy).
Lámání kamene a jeho dopravu na staveniště
zde vynecháme, pouze zmíním, že v době stavby
pyramid nebyl znám ještě ani bronz, proto veškeré
práce byly konány pomocí kamenných či měděných nástrojů.
Egypťané tehdy však již nejspíš znali princip
kalení, protože jejich měděné nástroje dosahují překvapivé
tvrdosti.
Při řešení otázky postupu stavby
pyramid se vychází z Hérodota a Diodóra, kteří
jako jediní uvádějí postup výstavby těchto staveb.
Hérodotos píše, že jednotlivé bloky zvedali ze
stupně na stupeň pomocí "strojů" z krátkých
tyčí. Diodóros, který píše, že k pyramidám byly
přistavovány rampy, tomu, co píše sám příliš nevěří,
protože okolo pyramid v Gíze žádné zbytky ramp
neviděl a pochyboval, že by se Egypťanům chtělo
tyto rampy, které by musely mít objem nejméně takový
jako sama pyramida, zase celé rozebírat. Přesto se většina
egyptologů přiklání právě k Diodórovi. Rozvinuli
mnoho teorií, z nichž velká část patří spíše
mezi kuriozity.
Důležitým přínosem do této
problematiky byl příspěvek Jiřího Linharta, který
upozornil na Hérodotovu větu, která by podle něj měla
být překládána takto: "Stavěla se tato
pyramida způsobem schodů, někteří říkají, že
jako hradby nebo zdi, jiní jako stupně." Poté
popisuje stavbu hradeb (zdí) ve starém Egyptě, aby
nakonec přednesl svou hypotézu, která se i mně zdá
nejpravděpodobnější a která navíc smazává zdánlivý
rozpor mezi Hérodotovým a Diodórovým sdělením.
Podle této teorie pyramida rostla zároveň
do výšky i do šířky, a to tak, že příložné
vrstvy, které obklopují jádro, jsou vlastně jednou
vrstvou stočenou do spirály okolo tohoto jádra. Jak
rostla pyramida do výšky tato spirála se postupně
prodlužovala, a tak rostla pyramida i do šířky. Příložné
vrstvy jsou tedy onou Diodórovou rampou, avšak ne vnější,
ale vnitřní. Hérodotovými "stupni" jsou
stupně na této "rampě" a stroje, pomocí
nichž Egypťané vyzdvihovali bloky, byly pravděpodobně
jen nakloněné roviny. Bloky vápence nebyly touto
cestou smýkány, ale pomocí čtyř "kolíbek"
byla vytvořena kruhová konstrukce, díky níž se mohl
blok valit. Použili-li přitom dělníci lana upevněného
na vyšším schodu, či k nakloněné rovině a obtočeného
kolen bloku, vytvořila se nepravá kladka a k vytažení
bloku na vyšší schod bylo (podle výpočtů J.
Linharta) potřeba pouze 13 lidí.
Když bylo jádro i s příložnými
vrstvami dovedeno do příslušné výšky, započala se
- v souladu s Hérodotovým popisem - sestupná fáze výstavby,
kdy nejdříve byl dokončen vrchol pyramidy a pak se
dokončovaly (už s obložením z turského jemnozrnného
vápence) vrstvy nižší, nakonec nejspodnější
vrstva u základů.
Celkem zajímavé je dochované svědectví,
podle něhož král Menkaure nařídil, aby na stavbě
jeho pyramidy nepracoval nikdo nedobrovolně. Znamená
to tedy, že na ní nejspíše nepracovali otroci . Na
pracovišti samotné Velké (Chufevovy) pyramidy by
podle této teorie pracovalo něco přes 23 000 dělníků,
z toho asi 600 kvalifikovaných. Dalších asi 300 bylo
potřeba na zajištění přenosu pomůcek (kolíbky,
nakloněné roviny) a jejich opravy, další byli potřební
k organizaci. Celkový počet je ak podle těchto výpočtů
kolem 24 300.
Vzhledem k tomu, jakým způsobem dokázali
Egypťané zefektivnit a zjednodušit práci (je-li tato
teorie alespoň částečně pravdivá), kterou konali
pouze s rychle se opotřebovávajícími měděnými nástroji,
zasluhují si větší úctu, než jakou by si zasloužili
jako zmoření otroci, kteří pod ranami bičem tahají
několikatunové kamenné bloky po nakloněné rovině,
na níž se sami sotva udrží, protože jim podkluzují
nohy.
http://silesia.wz.cz/marus.htm
- Seznam použité
literatury:
- LINHART,
Jiří: Hérodot. Stavba pyramid. Brno 1999.
ZAMAROVSKÝ, Vojtěch: Jejich veličenstva pyramidy.
Praha 1986.
VACHALA, Břetislav: Staří Egypťané. Praha 2001.
MALINA, Jaroslav - PAVEL, Pavel: Jak vznikaly největší
monumenty dávnověku. Praha 1994.
JACQ, Christian: Egypt velkých faraonů. Praha 2002.
- Proto byla zřízena doména www.gpz.cz.
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
-
|
|
|
|
|